mandag 22. oktober 2012

Oppussing av teak


 
I går brukte jeg et par timer på å pusse, rense og olje skjenken jeg kjøpte på loppemarkedet forrige helg. Stålull nummer 0 (se bildet) ble dyppet i Liberon møbelrens. Jeg brukte flere dotter med stålull og dynket de godt med flytende møbelrens etterhvert. Deretter tørket jeg skjenken med en bomullsklut. Underveis ble de gamle ripene tydeligere, men etter at skjenken var oljet ble ripene mer anonyme og den største flekken forsvant helt J Oljen ble påført med en ren bomullsklut som ikke loet.

 

 
 

Jeg skal gi skjenken en runde til med olje og deretter skal den fylles. I neste blogginnlegg med skjenken er den nok fylt opp både innvendig og utvendig J

Jeg liker teak. Treet har varme fargenyanser og det er et tropisk og hardt treslag. Trærne har sin opprinnelse i Sør- og Sørøst Asia der de vokser i regnskogen, men nå dyrkes de også på plantasjer.

Fra 1950-tallet ble det vanlig å bruke teak i møbelproduksjon. Ikke alle teakmøbler har like god form, men jeg syns det ble designet mange enkle, lette og gode former på 50 og 60 tallet.

Jeg var innom bruktbutikken i dag og det var faktisk litt vanskelig å gå ifra ett settbord av teak! Men jeg trenger de ikke og det er helt sikkert en annen som blir kjempeglad for å finne de, og pusse de rene og pene J
 

6 kommentarer:

  1. Veldig fin skjenk! Jeg har en fantastisk bokhylle etter min bestemor som kunne trengt litt puss på toppen, men tør ikke ta fatt på jobben...

    Så bra at du er fornøyd med Barbalappen : D

    SvarSlett
  2. Liberon gjør vei i vellinga, og fikser på så mangt :-) Jeg bruker det stadig vekk på noen av våre gamle møbler. Min mor brukte vel helst en møbelpolish fra dagligvarebutikken på sine teakmøbler - som de hadde i mange, mange år. Sånne med runde, skråstilte ben med en liten messingkant nede... Nå taster jeg mens jeg prøver å se slutten på Forbrytelsen. Skumle saker!
    Skjenken ble flott - Liv

    SvarSlett
  3. Teak er kjempeflott!
    Vi har kjøpt oss et gammelt tvskap som vi skap bruke på badet som skap under vasken. Mulig den må oljes, men også lakkes for å tåle litt vann.

    Ha det fint!
    Siw

    SvarSlett
  4. Kjenner lukta av nypusset teakmøbel her.
    Da var det helg heime når det luktet nypolerte møbler.
    Ha en herlig tirsdag :)

    SvarSlett
  5. Skal ta vare på fremgangsmåten du beskriver:) FIIIIIIIN skjenk:)
    Trine:)

    SvarSlett
  6. hei, kom over denne pga oppussing av gamle teakmøbler, jeg har mye teak - men det er designet jeg liker. ikke fargen desverre, har du prøvd å lysne teak noengang?

    SvarSlett